1 KLIK MEMBERI 1001 MAKNA

Sabtu, 17 Januari 2015

KAJIAN KES: LELAKI SUKA BERCAKAP KATA-KATA KESAT

ASSALAMMUALAIKUM DAN SELAMAT PETANG..


Lelaki yang suka menyelitkan kata-kata kesat dalam perbualan atau percakapan nampak lebih brutal dan rilexs? Jom kita lihat faktor-faktor lelaki cenderung bercakap kata-kata kesat :

1) Ingin mencari perhatian

Lelaki mencarut dengan suara yang kuat lebih mudah untuk menarik perhatian orang ramai. Selain itu,individu yang bercakap dengan kata-kata kesat lebih bersifat open minded dan expressive.

2) Sejarah Masalah Psikologi

Berdasarkan kajian Sigmund Frued, pakar psikologi dimana ibu yang kurang berusaha untuk memberi susu badan kepada anak-anak semasa kecil lebih berisiko untuk memiliki anak yang suka mencarut. Hasilnya anak ini bukan sahaja suka mencarut tetapi mudah melibatkan diri dalam gejala merokok dan  sukar untuk mendengar arahan.

3)Pengaruh

Mereka yang bercakap kata-kata kesat ini ingin menunjukkan imej yang lebih brutal ala-ala otai. Pengaruh rakan- dan persekitaran akan meransang individu tersebut untuk mengaplikasikan pertuturan dengan kata-kata yang kesat.


sumber:Dr. Ben Fadzil,Pakar  Hypnosis & International Association pf Canselors Therapist (IACT,USA), Kajian Faktor -Faktor Lelaki mudah menghamburkan kata-kata kesat 

Tiada ulasan: