1 KLIK MEMBERI 1001 MAKNA

Selasa, 20 Mac 2012

Kerja Berpasukan Efektif Bermula Dari Dekorasi Pejabat

Haiii....



Hari ni EA nak cerita pasal ruangan pejabat...sebenarnya susun atur pejabat  juga boleh memainkan peranan untuk menjadikan kerja berpasukan lebih efektif.Selalunya pejabat akan menggunakan partition untuk memberi sekatan kepada setiap pekerja..Partition yang ada akan memberikan ruang anda lebih privacy walaupun tiada bilik yang disediakan. 




kalau ruangan macam nie senanglah untuk kita ke laman sosial atau mambaca blog bila kerja sudah selesai.takdalah member nampak..
 Untuk pengurus atau eksekutif biasanya mereka akan disediakan sebuah bilik.Ini boleh mengurangkan gangguan atau memberikan mereka ketenangan. Selain itu, persekitaran yang tenang membantu untu  mereka boleh berfikir dan membuat keputusan dengan tepat.



persoalan wujud kalau dipanggil boss

Tapi kalau di Jepun,mereka mempunyai susun atur pejabat yang tersendiri.Ia lebih bersifat terbuka dan takda partition tu semua....Semua pekerja akan duduk di tempat yang sama termasuk pengurus atau eksekutif.Mereka berpendapat susunatur pejabat secara terbuka dapat menghasilkan kerja berpasukan yang kuat..
 Ni la susun atur ruangan pejabat di Jepun.Kalau anda semua perhatikan tiada partition yang dipasang.Jadi ini mudah untuk pekerja disana menjalankan tugas secara bersama.Jadi kalau macam gi nie susah lah nak berfb atau baca blog lepas habis kerjaa.....tapi susun atur macam ni boleh menghilangkan rasa malu kita untuk meminta pertolongan daripada rakan-rakan. yang paling penting pekerja juga boleh terhindar daripada melakukan aktivivti yang ptmelanggur peraturan spt GANGUAN SEXSUAL,RASUAH dan sebagainya.
Selalunya, susun atur begini mempunyai 2 bilik iaitu bilik mesyuarat dan pejabat sahaja.Macam ni mudah la kalau anda nak bagi kuih atau buah pada BOSS sbb tak adalah pekerja lain cakap anda untuk mengampu..Selain itu,hubungan diantara majikan dan pekerja juga dapat dibina dan rasa takut atau segan untuk berjumpa boss berkurangan sbb dia bekerja satu ruang dengan anda.

Untuk makluman,jepun merupakan negara yang mempunyai sifat kerja berpasukan yang kuat.Jadi, apalagi buat dekorasi pejabat anda macam di Jepun. Baru la produktiviti pekerja meningkat.....
APA YANG PENTING??????KERJASAMA

Tiada ulasan: